Nyt og aktuelt

HUSK:

 

Den 1. januar 2018 bliver alle nuværende medlemmer kategoriseret som tidligere medlemmer.
For at være medlem efter 1. januar skal du åbne www.aktivkunst.dk og logge ind på kontingent/booking med din personlige kode. Hvis du vil være medlem uden ret til udstilling skal du herefter gå til betaling, indtast dankortnummer
og accepter. (Kontingent for 2018 er det samme som 2017)
Hvis du vil være medlem og vil tilmelde dig en udstilling skal du først melde dig til en vagt i den udstillingsperiode, hvor du ønsker at udstille, derefter vælge udstilling og derefter gå til betaling, indtast dankortnummer og accepter.
(Kontingent er 350 kr. samme som i 2017).

 

Hvis du har glemt din personlige kode eller er nyt medlem skal du klikke på kontingent/booking og rekvirere en personlig kode. Nu er du klar til igen at gå på hjemmesiden, log på med den modtagne kode, vælg din type af
medlemskab, gå til betaling, indtast dankortnummer og accepter. Herefter er du medlem og kan vælge vagt og plads som beskrevet ovenfor.

 

NB. Hvis du ikke melder dig ind og betaler er du efter 1. januar 2018 ikke medlem og har ingen rettigheder. Hvis du ønsker at deltage i årsmødet skal du betale senest den 19. januar.

 

Hvis du har brug for hjælp kan du kontakte Annie Vabbersgaard 23301669, annie-edb@os.dk eller Gitte Snorgaard
40751320, gitte.snorgaard@mail.dk

 

Nyt atelier pr. 2018

Atelieret er flyttet fra Hannebjerg til Usserød Skole. Vi har fået indrettet nogle dejlige lokaler. De ligger på 2. sal over omklædning for gymnastik. Kom og se dem -måske kunne du få lyst til at male her. Der er pt. et malerhold tirsdag ca. 10-14 og et malerhold onsdag ca. 10-14. Lokalerne kan benyttes på alle tidspunkter. Aktive får udleveret nøglekort.

 

Keramik

Der er ledige pladser på keramikhold. Kontakt holdledere.

 

Fotobog

Jette Junget har tilbudt at lave fotobog for efterårsudstillingen. Et fantastisk tilbud som modtages med stor glæde.
Mere information om bestilling til eget brug i næste ajour.

 

Atelier og værksteder

Hørsholm Kommune har opsagt brugskontrakt pr. 1. oktober for atelieret på Hannebjerg. Sidste nye besked er at vi kan benytte lokalerne indtil december måske til 1.januar.
Skæbnen for Gutfeldtshus bliver afgjort ved andenbehandling i oktober.

Borgermøde

Tirsdag aften den 3. oktober kl. 18-20 vil Hørsholm Kommune afholde borgermøde om evt. brug af Jagt-og skovbrugsmuseets bygninger på Folehavevej 13 i Hørsholm. Mødet holdes formentlig i kantinen på rådhuset.

Steffen Bue vil fremlægge følgende visioner for Aktiv Kunst:
1.    Siden 1983 har foreningen været en populær og særdeles aktiv medspiller i kulturlivet i Hørsholm Kommune
2.    Foreningens omkring 160 medlemmer arbejder året rundt på de 4 etablerede værksteder
-Keramik / Gutfeldtshus, -Glaskunst / Gutfeldtshus, -Grafik / Gutfeldtshus, -Maleri / på Hannebjerg
3.    Udover det kreative arbejde og samvær i værkstederne arrangerer vi en række udstillinger hele året: 4 gange i Fuglsanghus samt månedsvis på Louiselund, lejlighedsvis i Trommen og hos flere private næringsdrivende
4.    Dette er vores oplæg til en ny ideel løsning: Da Hannebjerg skal forlades og Gutfeldtshus er alt for småt og mørkt, har vi en plan for et nyt koncept i den bageste længe på det tidligere jagt- og Skovbrugsmuseum. Her vil være de nødvendige m2 til alt. Forslag til navnet: KUNST- OG KREATIVITETSHUSET
5.    Perspektivet med denne løsning er ”at samle”:
-plads til flere nye yngre og aktive borgere
-plads til at alle Aktiv Kunsts værksteder ligger på samme lokalitet
-plads til de løbende udstillinger i Aktiv Kunst måned for måned
-plads til koncertsal til Musikskolen og Hørsholm Musikforening
-plads til Frivillighedscentret
-plads til at etablere tilbud om workshops som en del af profilen
-plads til årligt Kunstmarked
-plads til nye aktiviteter: Stenhugning, bronzestøbning, træskær etc.
-få genåbnet Caféen som et væsentligt aktiv
-Huset vil give Hørsholm Kommune en mulighed for at profilere sig som kulturby
6.    Planløsning (tegninger)
7.    Konklusion: Konceptet giver synlighed, liv og udvikling og vil kunne blive en markant nyskabelse i Hørsholm Kommunes kulturelle landskab.
Vi ønsker at så mange medlemmer som muligt møder op og støtter vores forslag

 

Sofieholm

Onsdagsholdet (keramik) har besøgt Sofieholm i marts og set udstillingen ”Glasur”.
Jytte Duus skriver: Det var en meget interessant udstilling, som for det meste omhandlede arbejder med glas. Formerne var overraskende uskønne. Enkelte af de udstillede arbejder var en kombination af ler og glas, der var spændende og interessante værker især for os, som er interesseret i keramik
 

Medlemsliste for Aktiv Kunst

Medlemmerne efterspørger ofte en kontaktliste til andre medlemmer i foreningen. Fordi personlige data kræver en høj grad af beskyttelse, kan vi ikke lægge listen på hjemmesiden frit tilgængeligt. Derfor udsendes et link på Aktiv Kunsts nyhedsbrev 3-4 gange om året med en opdateret liste. Første gang udsendes den med april nyhedsbrevet. Medlemmer, som ikke modtager nyhedsbrevet pr. e-mail, kan kontakte Gitte Snorgaard og få listen tilsendt, tlf. 40751320.

 

Workshop maling / tegning 

Steffen Bue har afholdt en workshop/kursus i Atelieret på Hannebjerg i tegning, maling og billedanalyse d. 22. og 23. april.
Det var nogle meget inspirerende og udbytterige dage for 8 medlemmer af Aktiv Kunst.
 

Workshop glas

Knud W. Knudsen afholdt en lærerig workshop i glaskundskab og -brænding i Gutfeldtshus i  juni. Glas har helt sit eget væsen og det var spændende at få indblik i det.
 

Rakubrænding

Der blev holdt Rakubrænding på Gutfeldtsvej d. 9. maj kl. 10-14. Keramik tirsdag står for arrangementet.
 

Ekskursion

Marianne Høyland forsøger at samle tilslutning til et besøg i Raadvad-værkstederne, blandt andet hos billedhugger og bronzestøber Stine Ring Hansen i foråret. Interesserede kan henvende sig til Marianne, tlf. 21 91 72 51, hoeyland@ofir.dk
Aktiv Kunst betaler for rundvisning hvis mindst 15 deltager.
 

 

VIGTIGT NYT:
 
Aktiv Kunst indfører ny metode til betaling af kontingent og ny form for reservation af udstillinger i 2017.
Den 1. januar 2017 bliver alle nuværende medlemmer kategoriseret som tidligere medlemmer.
For at være medlem efter 1. januar skal du åbne http://www.aktivkunst.dk/Kontingent/Booking og rekvirere en personlig kode. Læs samtidig den udførlige vejledning.

Nu er du klar til igen at gå på hjemmesiden, log på med den modtagne kode, vælg din type af medlemskab, gå til betaling, indtast dankortnummer og accepter. (Kontingent for 2017 er det samme som 2016).

Herefter er du medlem og kan vælge plads på en medlemsudstilling i 2017. Følg vejledningen.

5 uger før hver medlemsudstilling åbnes for tilmelding til vagt i samme system: kontingent/booking
 
NB. Hvis du ikke melder dig ind og betaler er du efter 1. januar 2017 ikke medlem og har ingen rettigheder.
Hvis du ønsker at deltage i årsmødet/generalforsamlingen skal du betale senest den 18. januar.
Hvis du vil benytte vores værksteder og atelier skal du også betale senest 18. januar. 
Hvis du har brug for hjælp kan du kontakte Annie Vabbersgaard 23301669, annie-edb@os.dk eller Gitte Snorgaard 40751320, gitte.snorgaard@mail.dk.
 
Pr. 1. januar udgår afsnittet: Kun for medlemmer på hjemmesiden, idet det delvist erstattes af bookingsystemet.
 

Hørsholm Bibliotek


Alle Hørsholm borgere har mulighed for at udstille på biblioteket (2 vægge på 1. sal ca. 10 billeder og 4 montrer til keramik, smykker mv.). En udstillings varighed er på 1 måned. Som udstiller råder man over både vægge og montrer. Gå sammen med en anden, hvis du ikke udnytter enten vægge eller montre.
Hvis du er interesseret i at udstille på biblioteket anbefaler vi at du reserverer tid som privat person.
Reserver tid hos Dorte Winsløw tel. 48495766, e-mail dwi@horsholm.dk


Sommeroplevelse


Erik og Merete Aaen har besøgt keramikmuseet CLAY i Middelfart. Det har til huse i den gamle herskabsvilla Gimmerhus fra 1857, som ligge smukt ud til Lillebælt. I en del år var stedet sommerpensionat, men blev i 1994 indviet som Keramikmuseet Gimmerhus, Center for international Studiokeramik. Her er masser af spændende keramiske værker at kikke på. En særudstilling med Hans og Birgitte Børjeson, som har arbejdet med keramik i mere end 50 år, var en oplevelse af de helt store og kan varmt anbefales.

Akvarel-weekend

Der blev afholdt akvarel-workshop i weekenden den 27.-28. februar begge dage kl.10-16 på Atelier Hannebjerg. Ane Grete Aagaard øste af sit livs erfaring, underviste i mange forskellige teknikker og viste smarte metoder. Alle deltagere fik prøvet at male landskab, blomst, frugt, vase, perspektiv, naturalistisk, abstrakt, vådt og tørt samt farvelære og anbetalinger til køb af papir, pensler, farver m.m.

 
 

 

Ekskursion.

 

Anne Rosengaard Jørgensen arrangerede udflugt for 15 medlemmer af Aktiv Kunst til besøg hos keramikeren Allan Hytholm i Skenkelsø, lørdag den 24. oktober.

Vi fik en spændende fortælling om Allans liv som kunstner på Den Kongelige Porcelænsfabrik og senere som freelance modellør og selvstændig virksomhed. Allan viste hvordan han har lavet en kompliceret støbemodel til en skulptur og fortalte om processen frem til den færdige genstand. Vi så han værksteder og udstillinger, købte lidt til foreningens bortlodning og fik kaffe/te og hjemmebagte kager.
Modeller faget er ved at uddø, Allan er den eneste nulevende modellør i Danmark.

 

Atelier 'Hannebjerg'

 
I det gamle plejehjem Hannebjerg, Louis Petersensvej 11, Rungsted Kyst.

Atelier på 250 m2 hvor man kan tegne eller male med akvarel, acryl og olie i hyggeligt samvær med andre.

Kom og oplev hvad Aktiv Kunst kan tilbyde.
 
    
  

Værksteder i Gutfeldtshus

Der er god gang i keramik, grafik- og glas grupper. Der er dog ledige plader, og der er endvidere mulighed for at danne nye arbejdsgrupper på ledige dage, kontakt Mogens Ohmsen mgohmsen@mail.dk

Croquis - nu i nyt regi.

Kære alle croquistegnere. Vi vil ikke mere forsøge selv at lave croquishold på Fuglsanghus, men anbefale alle, der er interesserede til at tage til
Nivågård onsdage mellem kl 17.00 og 19.00.
Der er åbent for tegning hver onsdag, og prisen er kr. 50,- pr. gang

Flere har allerede afprøvet dette, og det kan anbefales.

Fritids- og Kulturrådet

Rådet har konstitueret sig ved møde den 22-09. Bjørn Nielsen, Mikkelborg Kunstforening repræsenterer de tre kunstforeninger. Kjeld Sivertsen er valgt som suppleant.

Brev kontra e-mail

Det er blevet dyrere at sende medlemsblad mv. med post. Hvis du ikke allerede har gjort det, så beder vi dig om at oplyse din e-mail adresse til gitte.snorgaard@mail.dk

Rabat hos SADOLIN FARVELAND i Kongevejscentret for Aktiv Kunsts medlemmer

Farveland tilbyder igen i 2014 medlemsrabat på materialer og andre varer, som det fremgår af aftalen. Her kan du også se hvad du kan spare på. Bemærk at rabatten KUN gælder for medlemmer og at diskretion er nødvendigt, når indkøb foretages.  

Forretningen forhandler nu kunstnerfarver fra Maimeri i Italien, Jakob Kold vil meget gerne have vores vurdering af kvaliteten.

30 ÅRS JUBILÆUM !

Foreningen Aktiv Kunst blev stiftet den 23. november 1983 og kunne således fejre sit 30 års jubilæum i november 2013!  

Nyt ”medlemsblad” 

Antallet af medlemmer, der benytter sig af det postomdelt medlemsblad, er fortsat dalende, Bestyrelsen har derfor funder det rigtigst at ophøre med redaktion og udsendelse af medlemsbladet i dets hidtidige form. 

Samtidig med opdateringen af Foreningens hjemmeside vil der fremover blive udsendt et løsblad i denne noget kortere form, "Ajour". Dette løsblad vil være en skriftlig udgave af det, der lægges ind på hjemmesiden, og dets formål er alene en løbende ajourføring om Foreningens væsentligste aktiviteter i form af forestående udstillinger, workshops, gruppeaktiviteter, kontaktpersoner m.v. Bladets hidtidige notitser og artikler om andet, som kun har en begrænset interesse, bortfalder. Vi siger tak til Ulla Gyldendal, som har været vort medlemsblads redaktør i en lang årrække.

Alle særlige notitser om medlemmernes private udstillingsaktiviteter vil blive bragt på hjemmesiden som sædvanlig og hilses meget velkomne af vor web-master.

Man kan opfatte ændringen på følgende måde: Hvor vi hidtil har lavet et postomdelt medlemsblad og lagt det ind på hjemmesiden, laver vi nu et løsblad til hjemmesiden, som vi – foreløbig – også sender ud med posten til dem, der har brug for det. Endnu et lille skridt i retning af helt bortfald af dyrt postomdelte papir. 

Plakater ….. igen

Under sommerudstillingen undrede et medlem sig over, at kunstneren bag udstillingens plakat ikke selv var udstiller på udstillingen. ”Hvad nu, hvis nogen vil købe netop det billede, der er på plakaten ??” 

Det problem ville vi nu nok kunne finde ud af at løse, men spørgsmålet giver anledning til, at vi igen lige kort redegør for, hvordan vi laver plakater til medlemsudstillingerne.  

Grundlæggende ønsker bestyrelsen at tilvejebringe de bedste muligheder for, at vore medlemmer kan boltre sig med plakatkunsten. Tidligere har vi kørt plakatkonkurrencer, men deltagelsen i disse svandt langsomt ind, hvorfor vi overgik til ved hver udstilling at opfordre et udvalgt medlem til at bidrage med en plakat. 

Det er i princippet ganske ligegyldigt, om den pågældende plakatkunstner udstiller på udstillingen eller ej, men det er egentlig bedst, hvis det ikke er tilfældet. Nogle medlemmer ville måske undre sig over, at en af udstillerne på udstillingen kom til at ”tegne” den med et af sine arbejder på plakaten.  

Da vi videre traditionelt betegner vore udstillinger efter årstiden, bliver plakatarbejdet næsten af sig selv en delvis bunden opgave. Til en forårsudstilling vælger plakat-kunstneren oftest et forårsbillede, og til en efterårsudstilling vælges et efterårsbillede.

Plakatkunstneren kan frit vælge imellem selv at lave hele plakaten med alle dens tekstmæssige oplysninger eller bruge Foreningens grafiske standard lay-out, som giver disse ting, og så nøjes med at koncentrere sig om selve billedet på plakaten.

Bestyrelsen mener, at dette er det for tiden mest hensigtsmæssige princip, men den lytter naturligvis gerne til andre meninger – fx over Medlemsforum på hjemmesiden. 

Provisionsreglerne

Foreningens provisionsregler bør bringes i erindring fra tid til anden. De er en del af Foreningens vedtægter, som lyder således:

Ved alle udstillinger inden for Foreningens regi erlægges provision af salget. Udstilleren har selv pligt til at meddele Foreningens kasserer oplysning om salget. 

a) Udstilleren erlægger normalt 10 % af katalogprisen til Foreningen. Hvis salget sker til et medlem, ydes desuden 10 % til det købende medlem. 

b) Ved udstillinger i Fuglsanghus erlægges 20 % i provision af katalogprisen. Hvis salget sker til et medlem, deles denne provision ligeligt mellem Foreningen og det købende medlem. 

Udstillingerne i Fuglsanghus har altså deres eget system, i henhold til hvilket der erlægges 20 %. Er køber medlem af Foreningen, deles de 20 % imellem køber og Foreningen. Alle andre steder i Foreningens regi erlægges 10 %, men sker salget til et medlem af Foreningen, erlægges yderligere 10 % til køber. 

Dette efterlader ikke megen tvivl, men spørgsmålet kan så være: Hvad er i Foreningens regi ? 

Foreningens udstillinger i Fuglsanghus og Trommens foyer er naturligvis i Foreningens regi – det er medlemmernes udstillinger i Breelteparken og Louiselund også. Men yderligere udstiller nogle medlemmer løbende hos Ugebladet og i Lægekonsultationen i Kongevejscentret. Efter nedlæggelsen af Foreningens såkaldte Udstillergruppe er disse udstillinger i helt privat regi, hvorfor de ikke er omfattet af Foreningens provisionsregler. 

Emalje-/glasovnen i Gutfeldtshus

I 2009 købte og istandsatte Foreningen en ovn for kr. 10.000 til brug for brænding af emalje- og glasemner i Gutfeldtshus. Anskaffelsen og idriftsættelsen fandt sted uden forudgående konsultation af potentielle brugere.

Foreningen stillede ovnen til rådighed for først en emalje-gruppe og senere også en glasgruppe på den betingelse, at hver bruger årligt betaler Foreningen kr. 200 derfor. Hensigten er, at den samlede anskaffelses- og istandsættelsesomkostning skal tilbagebetales Foreningen over en periode på ca. 10 år. Af hensyn til Foreningens risiko er indregnet en forrentning på 5 % p.a.

Brugerne af ovnen er utilfredse med, at de skal betale for deres benyttelse af denne, og dette har været behandlet i bestyrelsen, som imidlertid har fundet bedst grundlag for at fastholde betalingskravet.

Derfor må videre behandling ske ved forelæggelse af spørgsmålet på det kommende årsmøde mandag den 21. januar 2013 med baggrund i et forslag, som repræsentanterne for emalje- og glasgrupperne indleverer med henvisning til vedtægternes § 5.

I forslaget udtrykkes det således:

Anvendelsen af emalje-/glasovnen skal være gratis for de medlemmer, der benytter den, fordi

- alle de andre ovne, som er stillet til rådighed i Foreningens værksteder i Gutfeldtshus af Hørsholm Kommune, er gratis for brugerne,

- emalje-/glasovnen indgår som et af de tekniske fundamenter for det kunstneriske og sociale samvær i Gutfeldtshus,

- det bør være sådan, at også kortvarige brugere kan benytte ovnen uden at skulle betale en årsafgift derfor – man bør kunne benytte ovnen i arbejdsgrupperne, som man vil, og

- en årsafgift på kr. 200 er alt for høj for mange medlemmer – den skræmmer potentielle brugere af ovnen væk.

Bestyrelsen har i sin afvisning af dette forslag anført, at

- alle arbejdsgrupper i Foreningen bør være økonomisk selvbærende. Det bør ikke være sådan, at en ret lille medlemsskare, som arbejder i Gutfeldtshus, skal have sine omkostninger dækket af Foreningens kasse,

- Foreningens udgift til anskaffelsen og istandsættelsen af emalje-/glasovnen er en ganske reel omkostning ved driften af to arbejdsgrupper – en omkostning som bør dækkes af brugerne i lighed med omkostningerne ved deres materialeforbrug,

- at ovne, som anvendes af andre arbejdsgrupper i Gutfeldtshus, stilles gratis til rådighed af Hørsholm Kommune, er sagen uvedkommende, og

- at bestyrelsen i 2009 valgte at anskaffe og installere den pågældende ovn uden at tage potentielle brugere med på råd om betalingsvilkårene, er ligeledes sagen uvedkommende, idet de pågældende vilkår har været bekendt for brugerne siden idriftsættelsen af ovnen.

Gebyr for link på hjemmesiden

Det har som bekendt hidtil kostet kr. 50 om året at have et link til egen hjemmeside på Foreningens hjemmeside. Nogle medlemmer har undret sig over det, idet et link vel ikke kan koste noget, når det først er etableret.
Det er rigtigt, at linket i sig selv ikke koster Foreningen noget, når det først er etableret. Begrundelsen for gebyret har imidlertid været, at Foreningens hjemmeside i sin helhed koster Foreningen noget, hvorfor det er rimeligt, at de medlemmer, der udnytter den kommercielt ved et link til deres egen hjemmeside, betaler et særskilt gebyr derfor.

Uanset denne begrundelse har bestyrelsen overvejet sagen og besluttet, at det særlige ”link-gebyr” bortfalder fra og med 2013. Årsagen hertil er, at Foreningens samlede indtægt ved ”link-gebyret” er uden nævneværdig betydning for Foreningens økonomi - navnlig sammenholdt med besværet ved dets opkrævning. Betingelsen for, at man på Foreningens hjemmeside kan få optaget link til egen hjemmeside vil være, at man på denne optager et link til Foreningens hjemmeside. Så er der vist fornøden ligevægt i det forhold.

”Chat-room” for medlemmer?Et medlem har foreslået oprettelse af et ”chat-room” for medlemmer i forbindelse med Foreningens hjemmeside. Dette ville skabe et umiddelbart forum for medlemmernes synspunkter.
Bestyrelsen har fundet idéen meget konstruktiv, men vor nuværende hjemmeside åbner ikke umiddelbart nogen teknisk mulighed for at imødekomme den. Intet er imidlertid til hinder for, at medlemmer etablerer et lukket debatforum under ”Facebook”, som formentlig vil være fuldt tilfredsstillende. Vor webmaster hjælper gerne med det, hvis det ønskes.
Bestyrelsens medlemmer er ret tilbageholdende med hensyn til at gå på ”Facebook”, men nøjes med fortsat at være fuldt tilgængelige via telefon og e-mail. Dem kan man altid få fat i, hvis man har brug for det.Udvidede udstillingsmuligheder og brug af Vuggen

greenlightBestyrelsen anser det naturligvis for en af sine hovedopgaver at udnytte Foreningens udstillingsmuligheder for medlemmerne så godt som muligt.

Da langt de fleste medlemmer er billedkunstnere, er den knappe ressource på vore udstillingssteder normalt vægplads. Billeder skal op på væggen. Men på de fleste af vore medlemsudstillinger har vi også stor glæde af vore keramikere, glaskunstnere og smykkekunstnere, som for deres mindre værker ganske beskedent kræver lidt plads i vindueskarme, på podier og i montrer.

De hidtil gældende retningslinjer skærer alle over én kam: Man kan til en medlemsudstilling indlevere fire arbejder, hvoraf mindst ét vil blive udstillet, og selv om mange keramikere har fundet ud af, at reglerne for seriearbejder faktisk åbner mulighed for tilmelding af flere end fire stykker keramik, er det på de fleste udstillinger stadig sådan, at der er uudnyttet plads på gulvene til podier og montrer.

For smykkekunstnere har det hidtil været sådan, at de normalt udstiller i montrer, fordi det nu engang er den bedste måde at gøre det på.

Men det er sådan, at podier og montrer er ganske yndede af dem, der disponerer udstillingerne, fordi de stillet op ad væggene bryder vægfladerne og skaber mere liv over udstillingen, ligesom keramiske arbejder og glasarbejder ofte kan bringes til at harmonere fint med billederne på væggene.

Vi kan kort sagt godt udstille flere af de arbejder, der ikke kræver vægplads.

Derfor ændrer vi fra og med den kommende efterårsudstilling retningslinjerne, således at keramikere og glasmagere, som ikke skal have vægplads, kan indlevere op til 8 arbejder, hvoraf mindst to vil blive udstillet.

Der er til brug ved efterårs- og vinterudstillingen udarbejdet et værkindleveringsskema med i alt 8 felter, hvoraf de nederste fire er gråfarvede for at markere, at de kun er til brug for keramikere, glasmagere og smykkekunstnere.

Disse nye regler ændrer ikke ved alles adgang til at benytte sig af muligheden for tilmelding af seriearbejder. Indleveres et seriearbejde, skal der angives en samlet pris for hele serien. Udstilleren kan vælge at angive ”alt eller intet” på arbejdsfortegnelsen. Der er ikke garanti for, at hele serien vil blive optaget, men såfremt der ikke er angivet ”alt eller intet” for arbejdet, skal der være angivet pris for hvert enkelt delarbejde, hvorefter dispositionsgruppen kan vælge at udtage et eller flere delarbejder af serien for udstilling.

Den fulde ordlyd af de nye retningslinjer findes her på hjemmesiden.

Brug af vuggen i Fuglsanghus

Bestyrelsen har igennem adskillige udstillingsforløb bemærket, at kun meget få udstillere i Fuglsanghus benytter sig af muligheden for at lægge arbejder til salg i vuggen.

Derfor er det fundet rigtigst at åbne for, at alle medlemmer på alle medlemsudstillinger i Fuglsanghus kan indlevere arbejder til fremlægning i vuggen, uanset om de er udstillere på den pågældende udstilling eller ej.

Det vil fortsat være dispositionsgruppen, der bestemmer, hvad der skal ligge i vuggen, og er der for meget til rådighed, vil udstillerne på den pågældende udstilling få fortrinsret.

Ny presse i grafikgruppen

Hanne Winkel, som er medlem af vor grafikgruppe, har anskaffet en ny grafiktrykpresse, som nu er opstillet i Gutfeldtshus. Hun har meget venligt stillet pressen til rådighed for også de øvrige medlemmer i grafikgruppen, og pressen er derfor et meget stor teknisk fremskridt for hele gruppen.  

.............uden for Fuglsanghus?

Der er ingen tvivl om vore medlemmers generelle lyst til at udstille deres arbejder, også uden for Fuglsanghus. Erfaringerne viser da også klart, at den eneste virkelige begrænsning, vi har med hensyn til at finde, udvikle og bevare udstillingskapacitet i Hørsholm og omegn er den, der bestemmes af vore egne medlemmers vilje og evne til at administrere udstillingsaftaler, dvs. finde og træffe aftaler med udstillere om ophængning og nedtagning og sørge for, at de overholder de indgåede aftaler.
Det sidste er ikke det mindste !

Ikke alle udstillingssteder er lige populære blandt medlemmerne, og det kan man jo godt forstå, for medlemmerne har forskellige motiver for at udstille. Ikke overraskende er salgsmotivet fremherskende. Det er naturligt, at man reflekterer over, om ”man sælger bedre i Trommens foyer end i Fuglsanghus” eller ”man sjældent sælger noget på et plejehjem”.
Uden at tage den store diskussion om disse påstande kan man nøjes med at konstatere, at de begge er forkerte. Det rykker imidlertid ikke ved medlemmernes individuelle præferencer.

Udstillinger på plejehjem og lignende institutioner i Kommunen er imidlertid af stor betydning for både beboerne og for Foreningen. Det er en fornøjelse at være med, hver gang der ferniseres i Breelteparken, hvor der virkelig bliver gjort noget ud af det for beboere, besøgende og udstillerne. Hver udstilling, vi åbner dér, er en begivenhed !

Også for Foreningen er disse udstillinger et stort aktiv, fordi de gør os meget synlige på det kulturelle område i Kommunen, og synlighed er en forudsætning for kulturel eksistens. Der er politisk respekt for det frivillige arbejde, vi udfører. Er synlighed til fordel for Foreningen, er den til fordel for dens medlemmer. Udstillinger på plejehjem o. lign. er i øvrigt en venlig kvittering for de fordele, vi har i Kommunen ved at bruge Fugsanghus, Trommens foyer og Gutfeldtshus uden at betale en krone for det.

Udstillinger af vore medlemmers arbejder på plejehjem og lignende institutioner i Kommunen har således betydning for vor samlede synlighed i det lokale kulturelle scenarie. Dem skal vi kunne håndtere lige så professionelt, som vi håndterer vore øvrige aktiviteter.